Ett mångfaldens rike

Deon Bothas föräldrar mördades för ett par år sedan. Nyligen våldtogs hans fru (till höger). Foto: Nya Tider/Sanna Hill

Deon Bothas föräldrar mördades för ett par år sedan i en farmattack. Nyligen våldtogs hans fru (till höger) på deras gemensamma farm. Foto: Nya Tider/Sanna Hill

Sydafrika har alltid varit av stort intresse för mig. Landet kallas ”regnbågsnationen” och hyllas för sin mångfald. Jag befinner mig i landet nu och kommer göra så två månader framöver. Det är min tredje resa till det sydligaste Afrika, och nu har jag kommit att se förbi den vackra turistytan och landets problem börjar bli allt synligare.

Jag bestämde mig tidigt för att ge mig ut på landsbygden och följa den del av befolkningen som jag i nuläge författar en bok om – den vita minoritetsbefolkningen, boerna, vars förfäder ursprungligen kommer från Holland. Intresset för boerna, ”de vita farmarna”, började då jag för några år sedan läste den amerikanske organisationen Genocide Watch rapport om minoritetsbefolkningen. Forskarna och professorerna bakom organisationen, som med kuslig exakthet har kunnat förutse folkmord under 25 års tid, menar att boerna är på gränsen att utrotas.

Idag mördas en vit farmare var 36:e timma. Under de två veckor jag tillbringat i landet har jag hunnit med att besöka de värst drabbade farmarområderna och har talat med överlevare, våldtäktsoffer och personer vars maka, make eller föräldrar har mördats. Jag har även träffat människorättsaktivisten och sångerskan Sunette Bridges, en charmerande och modig kvinna som kämpar hårt för att samla in statistik över farmatattacker och farmarmord. Under vår två timmar långa intervju fick hon meddelande om att ytterligare två farmar hade blivit attackerade i närheten av där vi befann oss. En 86-årig kvinna våldtogs brutalt inför sin make. Förnedringen är total. Maken miste nästan livet.

Ett möte som särskilt berörde var med en man som hade mist sina föräldrar i en farmattack för ett par år sedan. För dryga månaden sedan blev hans fru våldtagen och knivhuggen, och även hon träffade jag för en intervju. Mannen i familjen var uppgiven. Ingen har ännu gripits för mordet på föräldrarna. En polis hade sagt till mannen att han ”kunde glömma” att morden skulle bli utredda för att han var ”rasist”. Varför han stämplades som ”rasist” visste han inte. Inte heller mannen som våldtog hans fru fick något straff – det var en flykting från Zimbabwe som våldtog kvinnan och hon visste mycket väl vem han var, men som flykting är det näst intill omöjligt att gripas. Man försvinner i mängden.

Sångerskan Sunette Bridges turnerade för ett par år sedan land och rike och hamnade högt upp på Sydafrikas topplistor på radio och musik-TV. Då hon slutligen bestämde sig för att tala öppet om farmarattacker och farmarmord blev hon bannad – inga mer topplistor och sponsorer. Bridges menar att det är för sent att rädda Sydafrika och den vita minoritetsbefolkningen. Hon vill dock gärna att landet används som ett avskräckande exempel på vad som kan gå fel i ett land. Till Sverige och svenskarna hälsar hon att alla folkgrupper borde få ha rätten att leva sitt liv, vara stolta över sitt språk, sin kultur och sina traditioner. Hon fruktar att Sverige och övriga europeiska länder ska bli lika otrygga som Sydafrika. ”Vart ska vi då fly?”.

Boerna är ett härligt folk, ett generöst folk. Under min resa från Johannesburgs torra marker till Kapstadens grönska kommer jag att få se mycket hemskheter, men även få uppleva mycket minnesvärda möten och platser. Farmerna med sina tusentals kvadratmeter fulla med djur, barbackaridningen längs de röda vägarna. Jag kommer att få uppleva gemenskapen i de små farmarområden som har slagit sig samman för att ta hand om sina fattiga i området, lyssna på afrikaaner-musik bredvid en stor eld på en farm som bjudit över grannarna.

Sydafrika är ett mångfaldens land. Jag hoppas att ni kommer att uppskatta kommande nummers reportage om landet publicerade i Nya Tider.

sanna-hill

1 kommentar

Filed under Uncategorized

One response to “Ett mångfaldens rike

  1. MartinA

    Du är fantastisk! Hur tänker du om att odla en Boersk enklav här i sverige? Detta är boernas förfäders land, en gång i tiden. För 2 TÅS migrerade Friserna ut ur sydskandinavien, men det var här i våra skogar och på våra breddgrader som det Frisiska folket utvecklade sin särart, då de och vi var ett. Jag tror att vi Svenskar skulle ha stor nytta av att Frisernas kraft och deras kunskaper. Varför skall invandring bara gynna främlingarna? Varför kan den inte gynna oss germaner? Friserna skulle också ha den stora fördelen av att inte tala svenska så bra så de skulle ha en naturlig immunitet mot Bonnier och Schiebstedt.

Kommentera

