Alternativmedia och en allmän uppdatering

Efter ett längre blogguppehåll är det dags att sätta igång igen. Idag finns det mycket att ha en åsikt om, och inte kan man bara ägna sig åt grafik och layout när det finns så mycket att tycka till om! Nya Tider går det otroligt bra för, och tidningen ligger nu på tredje nivåns presstöd. Som om inte det vore nog, skrev tidningen Resumé för någon vecka sedan att tidningen ökade mest i Sverige under föregående år, med nära 47 procent. I tider där ord som ”papperstidningsdöden” viskas om på landets redaktioner kan man inte annat än att vara stolt över Nya Tiders utveckling. Det visar också vilken sorts nyheter folk vill ha – nyheter utan försköningar, kaxiga nyheter, journalister och skribenter som inte bryr sig om rådande tabun.

Jag har under ett halvårs tid befunnit mig i Asien, där jag dels har arbetat extra och dels har tagit chansen att utforska andra kulturer. Den mesta av tiden tillbringade jag i norra delarna av Thailand, i Burma och gränsen vid Laos. Jag har fått uppleva det kinesiska nyåret, Thailands ljusfestival, dokumenterat munkarnas tempelceremonier i nattmörkret och intervjuat traffickingoffer och prostituerade. Jag har druckit te med bergsstammarna på Thailands kyliga fjäll och talat politik, kungar och juntor med engagerade människor. En anekdot som kommer till mig var när terrororganisationen IS precis hade skjutit ihjäl fyrtiotalet poliser på Filippinerna och jag talade med en familj från just det land. Kvinnan i familjen, en moder till tre unga pojkar, talade oavbrutet om det barbari som IS för med sig, och frågade mig vad Sverige gör för att bekämpa ”odjuren”. Jag försökte förklara för henne att Sverige har ett lite annorlunda sätt att handskas med de medborgare som väljer att åka och strida för IS, vi erbjuder dem nämligen ”work” när de kommer hem. Kvinnan lyste upp och sa ”workcamps? Yes, yes, great of you!”, och det var ungefär där jag kände att, nej, det kommer bli väldigt svårt att förklara Sveriges lite udda sätt att handskas med terrorister på.

Nya Tider har ett härligt och kompetent gäng som gör att verksamheten flyter på bra. Om några veckor går flyget hem till Stockholm och nya utmaningar väntas på kontoret. Sverige är unikt på många sätt, det upptäcker man framför allt när man kommer så nära andra kulturer. Vi har ett fantastiskt socialt ”skyddsnät” (nej, ännu är det inte helt urlakat), rent vatten, duktiga läkare, handikappanpassade byggnader och gratis utbildning. På minussidan finns förstås tidningen Expressen som drar ned Sverige några snäpp på skalan – men så som utvecklingen ser ut torde detta lösa sig med tiden. ”Papperstidningsdöden”, ni vet. Drabbar vissa, men inte alla. Skulle det krisa kan dock alltid chefredaktör Thomas Mattsson få jobb i den kriminella världen – karln blev ju dömd för vapenbrott även i hovrätten, läste jag här om dagen. Ja, se, Sverige.

Trevlig vår!

th

 

2

Lämna en kommentar

Filed under Uncategorized

Kommentera

