Om de verkliga hatarna

tg_8971019295356589834_n

 

Skulle sätta mig och skriva ett genmäle till tidningen Dagen, som tog in en absurd debattartikel som angriper Nya Tider på de mest fula av sätt. Blev dock för arg för att fortsätta. Jag är så oerhört trött på epiteten från den godhetsmaffia som aldrig ens har läst ett exemplar av Nya Tider. Dessa vidriga människor hetsar mot några av de mest godhjärtade människor jag träffat.

Godhetsmaffian sitter i sina trygga områden och hetsar när våra reportrar åker till krigets Irak, Donetsk, Kiev, Syrien och Turkiet. De pratar om ”rashat” och det luddiga begreppet ”nazism”, som klistras på hej vilt på alltifrån islamkritiker till sverigedemokrater och Folkets demonstration-deltagare. Ni framställer det som att vi ”hatar”, men ”glömmer bort” att se till vad vi gör.

Tror dessa människor på allvar att jag ”hatar” den lokalbefolkning i Mellanöstern jag äter middag tillsammans med, åker på farliga uppdrag med och blir bjuden på te av efter en lång strapats? Tror de att jag i smyg sitter och önskar livet ur de flyktingar som berättar om sina upplevelser för mig i Iraks flyktingläger? Tror de att jag i smyg känner avsky för min respartner och vän Hatune Dogan, bara för att hon kommer från Turkiet? Att jag föraktar vår kunniga och glada korrespondent i Kenya bara för att hon är svart? Era verklighetsfrånvända hetsare, jag är så illa trött på er. Det är ni som målar upp en bild av ”vi och dom”, inte vi. I vår värld kämpar alla tillsammans för en värld av fria nationer, i er värld utmålar ni människor som fiender till varandra. Skärp er, läs på, prata med oss, följ vårt arbete. Gör om, gör rätt. Det är en farlig väg ni går.

1 kommentar

Filed under Uncategorized

One response to “Om de verkliga hatarna

  1. Du är så bra Sanna och ditt ”kall” som systemmediautmanare och agendajournalistikbefriade publicist innebär i dagens hårdnade förtyckarklimat oavbrutna angrepp mot ditt arbete och mot din person. Som du mycket väl vet. Ibland tappar man modet, eller blir frustrerad eller arg, men det är ju sådan hetta som uppstår av stark friktion. Det är faktiskt så att trägen vinner och Peter Goldstein-Wolodarskis agendajournalistik som alla systemmedialakejer snabbt hakade på, kommer att försvagas och tappa mark. Drevet kommer att tappa ork. Antingen kommer de när ditt arbete har satt sig hos allt fler människor att långsamt vända kappan efter din vind eller försvinna in i kufarnas övervintrade skuggtillvaro. Den postmarxistiska hegemonin kommer att bli omodern och försvagas. Då blir det ditt jobb att komma ihåg vilka som smädade dig och hjälpa till med att se till att de inte längre kan skada vårt samhälle. Tack för att du kämpar.

Kommentera

